קבלה של טופס 4 מסמלת את האפשרות להתחיל לאכלס מבנים. לעיתים, עדיף להביא איש מקצוע לביקורת מקדימה על מנת למנוע בעיות
התהליך הארוך שעוברים הקבלן והלקוחות עד לכניסה למבנה חדש הוא ארוך מאוד. כאשר מדובר ברוכשים שקנו דירה במיטב כספם, הלחץ הוא גדול מאוד וכולם רק מחכים להיכנס לדירה החדשה. החוק אומר שלמבנה חדש ניתן להיכנס רק לאחר קבלת טופס 4 מהרשות העירונית, וזה לא כל כך פשוט כמו שזה נשמע.
גם לאחר סיום שלב הבנייה הפיזי, כאשר הכל נראה ורוד וקרוב, יש עדיין קשיים לעיתים, יש צורך לחכות לאישורים הרשמיים מהרשות המקומית, מה שעלול לקחת לא מעט זמן, בגלל הרבה מאוד סיבות. ראשית, הפקח צריך לבדוק המון אספקטים הקשורים למים, חשמל וגז, ובלא מעט מקרים, הוא פשוט פוסל את הבניין. שנית, קשה מאוד לזמן את הפקחים הללו לבדיקה וזה לוקח הרבה מאוד זמן. במהלך הזמן הזה, אנשים מחכים בחוסר סבלנות, ואפילו לעיתים נאלצים לנדוד בין חברים ובני משפחה לאחר שכבר מכרו את הדירה הקודמת שלהם. יש אי נוחות גדולה ומובנת כאשר ממתנים לטופס 4.
טופס 4 הוא למעשה טופס המאשר לאכלס מבנה חדש מכל סוג – בין אם בניין מגורים ובין אם מבנה מסחרי, אצטדיון ספורט ועוד. בטופס יש אישור כי יש מים זורמים במקום, החשמל תקין והמבנה עומד בכל התקנים והחוקים הבטיחותיים הנדרשים כדי לאפשר לאנשים לגור ולשהות בו.
הצבעה על כשלים
הבעיה היא שבהרבה מקרים, הקבלנים ממהרים להזמין את הפקח לפני שהכל מוכן. הם בטוחים ש"יהיה בסדר" למרות שיש עדיין אלמנטים חסרים. התהליכים הללו לוקחים הרבה זמן ויכולים להתעכב עוד יותר אם לא עומדים בתקנים, מכיוון שאז צריך לתקן את הפגמים ולחכות לנציג הרשות העירונית בשנית, בהליך שעלול להיגרר שלושה או ארבעה חודשים – במקרה הטוב.
הפתרון לעניין הוא פשוט מאוד. כדי לא להיתקע ולגרור עיכובים ארוכים, צריך להתכונן לביקורו של נציג העירייה ולעבוד עם מומחה איכותי בתחום. המומחה, שהוא בדרך כלל עורך דין בהכשרתו, יבצע ביקורת מקדימה ויעזור להשיג את התוצאות הרצויות בכך שיצביע על כשלים ויעדכן את הקבלן לגבי בעיות פוטנציאליות.
עבודה עם אנשי מקצוע טובים תזרז קבלת טופס 4 מפני שאז הביקורת הקשוחה תהפוך לפורמלית בלבד, אחרי שאיש מקצוע עבר על הכל. כאשר כבר מריחים את הסוף, והרוכשים נושפים בעורף, לא כדאי להמר ולספוג הפסדים שיכולים להגיע להרבה מאוד כסף, אלא פשוט לקחת איש מקצוע טוב.
רונן יעקב